IMG_0156

گوش سپردن به بادهای خورشیدی

چیدمان در محوطه باستانی پل آبرسان خرانق

علیرضا امیرحاجبی

 این چیدمان نگاره ای سه بعدی است که هم به شکلی دائمی به بازتعریفِ فرم و زیباشناسی پل آب بر خرانق می پردازد و بطور مستقل بخشی از زمان و مکان ( آنِ حال حاضر) را به مخاطب گوش زد می کند. زمانی در حال گذار مخاطب هیچگاه بدان توجهی ندارد.

 اما تبار و ریشه بهره گیری از آینه در بسیاری از آثار من چه در محیط های طبیعی و چه در گالری به تفسیر و خوانشی بستگی دارد که از برخی منابع عرفانی شیخ شهید “شهاب الدین سهرودی” اخذ کرده ام.

بسیاری از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی از آینه در آثار خود استفاده کرده و می کنند. از جمله هانس ماک آلمانی، رابرت اسمیتسون، پیستولتوی ایتالیایی و هنرمند برجسته کشورمان منیر فرمانفرمائیان.

آینه در پرداخت های هنری (بصری) به مانند ماده خامی است که در زمان و مکانی مشخص با فرمی مشخص، خوانشی مشخص را حاصل می آورد.

من در چند اثر اخیر خود با خوانشی “میان موضوعی” آینه را رابطی بین پدیده ای مربوط به گذشته (میراث کهن) و فکری امروزی قرار داده ام. البته این ایجاد رابطه بسیار مشروط بوده و خواهد بود و دلیل آن چیزی نیست به غیر از حفظ تمام و کمال شأن و ارزش اثر باستانی یا میراث فرهنگی. در اینجاست که کار کمی سخت می شود، زیرا هنرمند حق هیچ گونه تغییر یا دخل و تصرف را در حریم اثر ندارد.

گوش سپردن به بادهای خورشیدی چیدمان آینه هایی بود که بر فرم زیبای قوس های رومی پل آبرسانی بخش خرانق تاکید داشت. این پروژه با مشارکت اداره میراث فرهنگی استان یزد و در عرض دو ماه به سرانجام رسید.

 تهران/ آبان ۱۳۹۳

2 thoughts on “گوش سپردن به بادهای خورشیدی”

  1. همون‌طور که گفتید هنرمندان زیادى در دنیا از آینه(ها) در کارهاشون استفاده کرده‌ند، و در این حجمِ استفاده از یک عنصر، طبیعی‌ست که برخى از آثارِ هنرمندانِ مختلف شباهت‌هایى (خاصه به‌لحاظ فرمال) به یک‌دیگر پیدا کنند؛ مثل شباهتى که در آثار این هنرمندان می‌شه دید:
    http://www.thisiscolossal.com/2011/09/clear-cut-a-mirrored-forest-installation/
    http://www.weekendnotes.com/snailovation-art-about-sydney-festival/57426/
    http://www.thisiscolossal.com/2012/10/mirrors-on-easels-create-the-illusion-of-desert-landscape-paintings-in-californias-joshua-tree-national-park/
    اما گاهى مخاطب در مواجهه با یک اثر(!)، به چیزى فراتر از یک شباهتِ معمول و معروف برخورد می‌کنه؛ به‌طورى که با دیدنِ یک کار، بلافاصله و به‌سرعت، اثر دیگرى رو به یاد میاره که پیش‌تر و توسط هنرمند دیگرى خلق شده… و این احتمالاً همون وضعیتی‌ست که با دیدنِ “… بادهاى خورشیدى” آقاى امیرحاجبى براى مخاطب پیش میاد و بلافاصله و بلاواسطه، “Holy Land” اثرِ معروفِ هنرمند الجزایری‌تبارِ فرانسه “Kader Attia” رو به یاد میاره که در سال ٢٠٠۶ و ابتدا در ساحل جزایر قنارى اینستال شد، و گزارش و عکس‌هاى مربوط به اون در مجله‌هاى هنرى و صفحه‌هاى اینترنتى پرشمارى منتشر شده، از جمله در:
    http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/kader-attia-holy-land
    http://www.juxtapoz.com/street-art/kader-attias-mirrored-tombstones
    http://www.lespressesdureel.com/ouvrage.php?id=1530
    درمیانِ نزدیکی‌هاى معمول و معقولِ آثار هنرى به یک‌دیگر، میزان شباهت “… بادهاى خورشیدى” به اثر آقاى Attia به قدری‌ست که حتا مخاطبِ غیرحرفه‌اى رو هم به تعجب و تأمل وامی‌داره!

  2. خانم سپیده متشکرم از توجه تون به چیدمان من در خرانق.
    نکته ایی که باید بگم این است که اثر من تفاوت های زیادی با اثر زیبای هنرمند فرانسوی “قادر عطیه” دارد. از جمله:
    چیدمان من دارای ویژگی هایی است که اثر قادر عطیه در بر ضد آن حرکت کرده.
    چیدمان من داری تعادل،توازن،تقارن و مرکزگرایی و در کل یک اثر کاملا حساب شده بر اساس هندسه اقلیدسی است. که دو شکل دایره و مثلث در آن نقش ویژه ایی دارند. دایره با الهام گیری از طاق قوس های پل آبرسانی خرانق و مثلث به عنوان مبنای هندسی چیدمان.( ای کاش در جلسه نشست “گالری ایست” حضور داشتید تا با پروسه و فلسفه اثر بیشتر آشنا می شدید).
    اثر زیبای قادر عطیه گونه ایی دیگر از به کار گیری آینه است. چیدمان وی ضدمرکز،آشوبناک،نامتقارن و نامتوازن است و دلیل آن مفهومی است وی در پی ارائه آن بوده( قبرستان).
    دوباره عرض می کنم که من واقعا از شما جهت معرفی هنرمندانی که هم اکنون با آینه کار می کنند به خصوص قادر عطیه متشکرم. سعی خواهم کرد به طریقی با او مکاتبه داشته باشم. به امید سلامت و بهروزی شما. علیرضا امیرحاجبی.تهران ۱۳۹۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>